نحوه پركردن كندوچه هاي باروري ملكه

با استفاده از ملاقه اي كه گوشه دار باشد و حجم آن كمي بيشتر از شيشه هاي نيم كيلويي عسل باشد، يا گاهي با استفاده از ملاقه ي آشپزخانه با كمي اسپري كردن آب بر روي زنبورها و پر كردن آنها به ازاي هر كندوچه يك ملاقه ميتوانيم كندوچه ها را از زنبور پر كنيم.
ناگفته نماند كه قبل از پركردن كندوچه ها غذاي مورد نياز آنها بصورت خمير شيرين يا شربت در فضاي تعبيه شده كندوچه در اختيارشان قرار داده شود ( در شرايط شروع فصل كار پرورش ملكه و براي بار اول حتماً از خمير شيرين به جاي شربت استفاده كنيد ) و كندوچه ها را بعد از پركردن در يك انبار خنك و تاريك قرار دهيد.

چنانچه شما از جمعيتهاي يتيم براي پر كردن كندوچه استفاده كرده ايد، مي توانيد ملكه باكره را در همان زمان پركردن كندوچه با فرو بردن بصورت خيلي كوتاه در آب و رها نمودن آن از طريق سوراخ دريچه پرواز، در اختيار كندوچه قراردهيد.

* فرو بردن ملكه داخل آب با هدف هم دما نمودن بدن ملكه با زنبورهايي است كه قبلاً به وسيله اسپري آب خيس شده اند
* فراموش نكنيد كه در دماي پايين هوا در اوايل ارديبهشت ماه به هيچ وجه از اسپري آب استفاده نكنيد زيرا كه تلفات به همراه خواهد داشت .

در صورت برداشت زنبورهاي مسن تر به همراه زنبورهاي جوان به منظور پر كردن كندوچه ها، پيشنهاد ميشود كه پس از ٤٨ ساعت ملكه ها را داخل انبار به كندوچه ها معرفي نماييد يا آنكه ملكه ها را داخل قفسك با قراردادن خمير شيرين مناسب در درب خروجي قفسك، معرفي كنيد.
شما
ميتوانيد با خيال راحت تا چهار روز كندوچه هاي باروري ملكه را در انباري كه دماي آن در حدود ١٥ درجه سانتيگراد است نگهداري نماييد. نگهداري زنبوران كارگري كه مسن تر هستند به مدت ٤ روز در انبار باعث خواهد شد كه آنان خط پرواز بسمت كلني مادري را فراموش كرده و در كندوچه باروري جديد بمانند. ( بنده تا ٩ روز هم نگه داشته ام ) چنانچه تصميم به ارسال كندوچه ها به مناطق دور دست مثل ايستگاه هاي قرنطينه را داريد، حتما ساعات پاياني عصر روز قبل از حركت ، دريچه پرواز كندوچه را به منظور يك پرواز كوتاه مدت باز نماييد. چون زنبورهاي كارگر پس از دفع مدفوع خود، شروع به موم بافي خواهند كرد. از طرفي با يك كنترل سريع و كوتاه از وضعيت نامناسب برخي كندوچه ها نيز مطلع شده و از ارسال آنها خوداري خواهيد نمود.

 

    

منبع : کتاب پرورش و اصلاح نژاد کاربردی زنبورعسل - مهندس عطاییان